Ruben & Charlotte - Thailand & Laos

Heet en koud

Woensdagochtend namen we de waterbus over de Dubai Creek, naar de wijk Bur Dubai. Daar aangekomen ontbeten we bij een cafeetje aan het water. Het is in dit oude stadsgedeelte heerlijk om rond te lopen door de smalle straatjes met winkeltjes aan weerszijden. Overal komen de geuren van kruiden, wierook en eten je tegemoet. We scoren wat souvenirs en een kasjmier sjaal en maken nog een rondje door Al Fahidi historical district. Hier is nog wat te zien van het oude Dubai, zoals gebouwtjes, modelschepen en een deel van de oude stadsmuur. Daarna zijn we met de waterbus weer terug gegaan naar het hotel, waar we om 2 uur opgehaald werden om te gaan quad rijden in de woestijn. Het was ruim een uur rijden en naarmate de reis vorderde werd de omgeving steeds kaler. De hoge gebouwen maakten plaats voor kale vlaktes. De wegen zijn wel erg goed en netjes. Af en toe passeren we een kar met een kameel er in. Ook langs de weg zien we ze staan. Aangekomen op de plaats van bestemming konden we al gauw plaatsnemen op de quads. Samen met een gids op zijn eigen quad reden we vervolgens de woestijn in. Wat volgde was een uur lang racen door het zand. Zo ver je kon kijken was er alleen maar woestijn de zien. We spotten onderweg nog wat kamelen en ook een aantal dieren waarvan wij dachten dat het geiten waren, maar later begrepen we dat het om de Arabian deer ging, een soort hert dus. Het was snoeiheet in woestijn maar daar hadden we niet heel veel last van omdat we steeds aan het rijden waren. Pas als je stilstond merkte je hoe heet het eigenlijk was. Nadat we ons lekker uitgeleefd hadden op de quads (en die van Ruben het overigens nog begaf vlak voordat we terug waren) werden we weer teruggebracht naar ons hotel. ‘S avonds zijn we wat verder onze wijk in gegaan om te eten. In een drukke straat met knipperende neonlichten boven de restaurantjes en waarin we slecht een handvol andere blanke toeristen hebben gezien, kozen we voor een Pakistaans eettentje met plastic stoelen en plastic borden. We werden aangestaard door de vele donkerbruine ogen. Vrijwel alleen maar mannen trouwens, maar dat is wel typerend voor Dubai, want daar wonen veel meer mannen dan vrouwen. Na heerlijk gegeten te hebben rekenden we nog geen 10 euro af.

Op donderdag gingen we voor het andere uiterste; geen hete woestijn, maar indoor skiën in -5 graden. In de Mall of the Emirates, één van de grote winkelcentra, bevindt zich Ski Dubai. We kochten een pas voor 2 uur skiën, daar zat dan huur van materiaal en outfit bij en onbeperkt gebruik van de skiliften. De sneeuw was prima en het was er, zo in de ochtend, niet druk, dus we hebben heerlijk geskied. Alvast even inkomen voor de wintersport! Wel een aparte ervaring om van de hitte (zeker 35 graden)ineens in een koude winteromgeving te zijn. Daarna nog even in de omgeving van de Burj al Arab rondgelopen, dat kenmerkende hotel aan het water in de vorm van een zeil van een ‘dhow’, een Arabisch zeilschip.

Op de vrijdag is het al weer tijd om in te pakken. Dat is nog best een opgave, omdat we wat kleding en dergelijke gekocht hebben om die eerste dagen door te komen. Dat moet allemaal weer mee in de koffers die toch al vrij vol zaten. Om 12 uur checken we uit en de middag brengen we door aan het zwembad. We eten ‘s avonds in het restaurant op de 18e verdieping van het hotel, waar we voor de laatste keer genieten van een prachtig uitzicht op Dubai. We nemen de taxi naar het vliegveld. Daar gaat alles wonder boven wonder voorspoedig. We hoeven niet te betalen voor de koffers, we vertrekken op tijd, ik slaap de hele vlucht en we komen ook nog op de geplande tijd aan in Frankfurt waar we nog een overstap hebben. Daar zitten we nu aan een kopje koffie en een croissant te wachten op de vlucht naar Amsterdam.

We blikken terug op een vakantie met een gekke start. De eerste 4 dagen zonder koffer toch proberen ervan te genieten was best een opgave maar het is aardig gelukt. We hebben erg veel van Dubai gezien en ik ben blij dat we voor 2 hotels op verschillende locaties hebben gekozen. Zo zagen we niet alleen Downtown Dubai met de hoge wolkenkrabbers, luxe winkels en dikke auto’s, maar ook het oude Dubai, waar het allemaal wat minder fancy is. Daar waar je 5 keer per dag de oproep tot gebed van de moskee hoort, waar je als blanke toerist aangekeken wordt, waar de zwerfkatjes in een hoekje in de schaduw liggen en waar je voor een prikkie heerlijk kunt eten. Dubai is een mengelmoes van allerlei verschillende mensen en culturen en daar hebben we zeker van genoten. Niet minder genoten we van het feit dat we in een warm land op vakantie waren en we géén last hadden van muggen. Misschien is het zelfs voor muggen wel te warm in Dubai.