Ruben & Charlotte - Thailand & Laos

Bag delivered

Om 4 uur ‘s ochtends ging zaterdag de wekker. Bij het boeken van de tickets had ik bedacht dat we dat er maar voor over moesten hebben, maar het was wel vroeg! Het is heerlijk rustig op straat en nog niet te heet, dus we wandelen lekker naar de Dubai Mall, die uiteraard nog dicht is op dat tijdstip. Ergens een parkeergarage ingelopen en een mannetje aangesproken die ons de weg wees. In een verlaten winkelcentrum (dat de avond ervoor nog BOMVOL was) lopen we naar de ingang van de Burj Khalifa. Slechts een handvol andere mensen zijn net als ons vroeg uit de veren om de zonsopkomst te bekijken vanaf de Burj Khalifa. Alles ziet er spik en span uit daar binnen. We gaan met de lift naar de 124e verdieping, in minder dan een minuut! Het is een van de snelste liften ter wereld. Het ding gaat heel soepel, dus je merkt nauwelijks dat je in beweging bent, ware het niet dat je oren om de paar seconden dicht zitten vanwege het hoogte verschil. Binnen no time stappen we uit en lopen we naar een soort groot terras, buiten dus, met een uitzicht waar je u tegen zegt. Wat kan je ver kijken! Dat mag ook wel, we hebben het immers over het hoogste gebouw ter wereld. Alles is nog donker en naarmate de tijd verstrijkt zien we een lichte gloed aan de horizon ontstaan. Tegen de tijd dat de zon echt opkomt staan we daar al ruim een uur, maar de tijd is voorbij gevlogen. Rond 6.20 uur komt de zon als een rode bal boven de aarde uit. Schitterend! Daarna nog een versnapering en koffie gekregen en weer terug gelopen naar het hotel. Het is nog geen half 8 en we zijn best moe (de afgelopen nachten waren niet de beste) dus we zijn nog even gaan slapen en hebben daarna nog een ontbijtje van het hotel mee gepakt. Na nog even gesport en gezwommen te hebben maakten we ons klaar voor de World Expo 2020 Dubai. Die moest dus eigenlijk in 2020 plaatsvinden maar corona gooide roet in het eten, zodat het 2021 is geworden. Het heet echter nog steeds Expo 2020. Iedere 5 jaar vindt er een World Expo plaats, steeds in een ander land. Er doen zo’n 200 landen mee, die allemaal laten zien wat hun ervaringen en ideeën zijn als het gaat om onderwerpen als mobiliteit, duurzaamheid etc. Ieder land doet dat op een geheel eigen manier. Het is eigenlijk een soort beurs, maar dan enorm. Het is bijna een stad die ze daar gebouwd hebben en er rijden bussen om je van de ene plek naar de andere te vervoeren. We bezochten diverse landen, waaronder natuurlijk Nederland. Erg leuk om een keer mee te maken!

Voor de zondag hadden we een tourtje naar Abu Dhabi geboekt. Dit emiraat is het grootste van de Verenigde Arabische Emiraten en ligt ten zuiden van Dubai. Abu Dhabi is een veel rijker emiraat dan Dubai en dat was in de stad ook wel te zien. Ze hebben niet de enorm hoge gebouwen zoals in Dubai, maar alles ziet er gelikt uit. De Burj Khalifa in Dubai is overigens betaald door Abu Dhabi, omdat Dubai geen geld meer had. Oorspronkelijk zou de toren de Burj Dubai gaan heten, maar omdat Abu Dhabi het uiteindelijk betaalde werd de toren vernoemd naar de sjeik van Abu Dhabi; Khalifa. Burj betekent trouwens toren, dus zodoende Burj Khalifa. Abu Dhabi trekt veel minder toeristen, hun business is olie. Niettemin was het als toerist leuk om de stad te zien. We gingen met een groepje van 6 personen in een grote SUV, een lekker relaxed dagje dus. We zijn langs een aantal bezienswaardigheden gereden met als hoogtepunt de grootste moskee van de Verenigde Arabische Emiraten. In de hele wereld zijn er slechts 7 moskeeën die groter zijn. Wat een mooi en imposant gebouw. Ik moest een gewaad aan en een hoofddoek op, maar dat heeft dan ook wel weer wat. Het was heerlijk rustig in de moskee dus we hebben het op ons gemak kunnen bewonderen. Onder andere het grootste vloedkleed ter wereld en een aantal gigantische kroonluchters met Swarowski kristallenzijn er te zien. Waanzinnig mooi.

Terug in Dubai werden we afgezet bij het hotel. Telkens keek ik bij binnenkomst even om de hoek bij de receptie om te checken of mijn koffer bezorgd was, maar dit keer zei ik tegen Ruben: ach ik hoef niet te kijken, hij is er toch niet. Met dat we doorlopen kijk ik toch even met een schuin oog naar de koffers en ik zie iets roze staan. Ik ren er naar toe, met vreemde blikken van de medewerkers al gevolg, en constateer dat het mijn koffer is. Wat een verrassing! Ik had de hoop eigenlijk al opgegeven en was er vanuit gegaan dat ‘ie echt kwijt was. Na 4 dagen eindelijk mijn eigen spullen weer, wat een verademing! ‘S avonds meteen maar even op geproost bij een bar in het centrum, shisha erbij, helemaal goed.

Maandagochtend zijn we naar een van de stranden gegaan. Het is er erg sfeervol en de zee is heerlijk warm. Af en toe komt er een schol vissen voorbij. Ruben smeert zich in met olie en gaat in de brandende zon liggen, ik kies voor een factor 50 zonnebrandje en de schaduw. Terwijl iedereen in regenachtig Nederland aan de nieuwe werkweek begint, zwemmen wij lekker in de Perzische golf. In de middag verhuizen we naar een ander hotel, in het oude gedeelte van Dubai. Daar aangekomen bleek de kamer nog niet klaar dus we kregen een kopje koffie voor het wachten. Vervolgens kregen we een upgrade van de kamer aangeboden en man, man, man, wat een kamer! Super groot en luxe, uitzicht op Downtown Dubai en van alle gemakken voorzien. Hier houden we het wel vol tot het einde van de week. We gingen meteen weer op pad, dit keer naar The Frame, een gebouw in de vorm van een lijst. Je gaat met een snelle lift omhoog en bovenin is de vloer van glas. Heel leuk. Daarna de wijk tegenover The Frame ingelopen om wat te eten. Wat is het hier anders dan in Downtown Dubai. Dit is duidelijk een minder rijk gedeelte van de stad. Het doet echt wat Aziatisch aan, met knipperende neon lichten en overal winkeltjes, heerlijk. De prijzen zijn er ook wat anders; voor nog geen 20 euro hebben we ons helemaal vol gegeten. De dag erna onze ‘eigen’ nieuwe wijk in gegaan. In Deira vindt je diverse markten, met goud, parfum, kleding etc. Het is er chaotisch druk en overal word je aangesproken door winkeliers. Lekker een shawarma en vers fruitsapje genomen op de hoek van de straat. Daarna weer terug naar het hotel, waar ik nu vanaf m’n zonnebedje met uitzicht op Downtown Dubai dit verhaal post. Op naar de laatste 3 dagen.

opa en oma Harinck

Fantastisch. (wat anders dan een Klettersteig)
Geniet ervan!!

Ernest David

Leuk duidelijk verhaal en herkenbaar.

Geniet nog van jullie dagen daar.

Anja

Leuke omschrijving van alles en natuurlijk ook de prachtige foto's.
Ik geniet ervan?

Veel plezier nog

Annette Bor

Superleuk om te lezen,geniet er nog even van,groetjes