Ruben & Charlotte - Thailand & Laos

Zon, zee, strand... of toch niet?

Vietnam lijkt nog maar zo kort geleden en de volgende vakantie staat alweer voor de deur. Dit keer niet naar mijn zo geliefde zuid-oost Azië, nee we zoeken het wat zuidelijker van de evenaar en wat minder ver in tijdzones; Mauritius. Zo’n 1800 km ten oosten van het Afrikaanse vasteland ligt in de Indische oceaan het mooie Mauritius. Na lang wikken en wegen verkozen we Mauritius boven de Seychellen en Zanzibar, met name vanwege de veelzijdigheid. We gaan niet enkel vanwege de hagelwitte stranden en het glasheldere zeewater naar dit eiland, maar ook voor de cultuur, de natuur en het eten. Want behalve zonnebaden aan het strand trekken we er ook weer op uit om al het moois van dit eiland te ontdekken (en Ruben maar denken dat we de hele week aan het strand gaan liggen HAHAHA).

Mauritius kent een deels Nederlandse geschiedenis. De Nederlanders waren de eersten die zich vestigden op Mauritius. Het eiland is dan ook vernoemd naar stadhouder Maurits huppeldepup. Zowel de Nederlanders, als de Fransen en de Britten die erna kwamen, haalden slaven van het vasteland van Afrika en uit Azië, met name India en China. De huidige bevolking is dan ook een mix hiervan. Overigens werd de slavernij op 1 februari 1835 afgeschaft. Deze dag wordt jaarlijks nog gevierd. Op deze nationale feestdag komen wij aan op Mauritius.

Wij verblijven ruim een week in een hotelletje direct aan de zee in het rustige Mont Choisy, gelegen in het noordwesten. Vlakbij ligt het toeristische Grand Baie, wat ooit door de Nederlanders de Bocht Zonder Eynt genoemd werd, en ook de hoofdstad Port Louis is niet ver weg. We huren 3 dagen een auto om ook de andere delen van het eiland te verkennen. Terwijl de rest van Nederland wegkwijnt in een horrorwinter vertoeven wij in het zonnige Mauritius, waar de gemiddelde temperatuur zo tegen de 30 graden is. Can’t wait!