Ruben & Charlotte - Thailand & Laos

Welkom op mijn Reislog!

Over 2 maandjes is het dan zo ver; de Transsiberië Express, of eigenlijk de Transmongolië Express. Want waar de Transsiberië Express enkel door Rusland gaat en Vladivostok als eindpunt heeft, slaan wij na het Baikalmeer af naar het zuiden, om dwars door Mongolië heen naar onze eindbestemming Peking te reizen. Van Moskou naar Peking, bijna 8000 kilometer, met de trein.

Er worden veel georganiseerde reizen aangeboden op internet en inmiddels begrijp ik waarom. Het zelf plannen van de reis heeft nogal wat voeten in aarde. Maar dat weerhield mij er niet van om deze droomreis toch zelf te plannen. Blij dat ik maanden van te voren begonnen ben. Inmiddels ligt de route vast, zijn de vliegtickets Amsterdam-Moskou en Peking-Amsterdam geboekt, de hotels gereserveerd en diverse andere zaken geregeld.

Vandaag was onze kennismaking met Rusland, te weten bij het Visa Application Centre in Den Haag. Voor alle 3 de landen, Rusland, Mongolië en China, is een visum vereist. Daarvoor moet je naast het aanvraagformulier diverse begeleidende documenten inleveren, zoals een speciale verklaring van de zorgverzekering, hotelreserveringen en een reisschema. Bepakt met onze paspoorten en de overige vereiste stukken zijn we onze visumaanvraag gaan doen. De verplichte afspraak die we van te voren hadden gemaakt bleek een wassen neus, want je moest gewoon een nummertje trekken. Na bijna 3 kwartier gewacht te hebben werden we door een niet al te vriendelijke Russische vrouw geholpen. 5 minuten later en bijna €200 lichter stonden we weer buiten. Ambtenarij en geldklopperij. Nu wachten tot onze paspoorten met visum klaar zijn, om daarna de aanvragen voor Mongolië en China te doen.

45 dagen van te voren kan via de website van de Russische spoorwegen een ticket geboekt worden voor de trein. Helaas werkt dat niet volgens het hop on-hop off principe. Voor elk traject moet een apart ticket geboekt worden, voor een bepaalde dag en tijdstip. De trajecten, dagen en tijdstippen heb ik gepland, nu wachten tot het online beschikbaar is. Het boeken van de tickets is dan nog het belangrijkste dat geregeld moet worden. Klein detail, de website is grotendeels in het Engels, maar bepaalde onderdelen zijn in het Russisch. Maar goed dat ik een paar maanden geleden begonnen ben met het leren van het Russische alfabet.

Zowel in Rusland als Mongolië hanteert men het Cyrillische alfabet, dat weinig weg heeft van het alfabet dat wij kennen. Aangezien men in Rusland en Mongolië niet zo goed Engels spreekt, en bv plaatsnamen alleen in het Cyrillisch weergegeven worden, zag ik me genoodzaakt enigszins bekend te worden met dit alfabet. Daarnaast is het altijd leuk om mensen in het buitenland te kunnen groeten en bedanken in hun eigen taal. Dat gaat me inmiddels best aardig af. De Chinese tekens laat ik voor wat ze zijn...

Middels dit reisblog zal ik onze avonturen tijdens deze treinreis gaan delen. Hope you will enjoy it. Ik kan in elk geval niet wachten tot het zo ver is. Oh en Ruben, ja die heeft er ook zin in. En vindt alles een goed idee. Of het maakt 'm niet uit. Dosvidanya!

Charlotte

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!